Håll linjen, Afrika.

Vad jag är glad över att min pappa spelade Toto för mig när jag var liten. Inte bara för att jag nu kan alla låtar på tre språk, dels det som kom dreglandes ur min treåriga mun, det som pappa rättade mig med och översättningen. Fantastisk kunskap när det kommer till förfestandet nu för tiden.

Frågan som jag och mina två syskon bänder oss dubbelvikta för varje gång det är genomgång av LP-samlingen är varför farsgubben hade Toto hemma överhuvudtaget, i en annars härlig blandning av Ebba Grön och David Bowie. Hur som helst var det bra, för nu har jag något att lyssna på när jag behöver smöriga kärleksballader.

Ni som inte vet vilka Toto är, så var de på den tiden min far hängde efter dem ett gäng bestående av tre bröder varav en som hoppade av och en som dog då han luktade på blommorna i sin trädgård, en porrstjärna enligt legenden och en man med för tighta byxor. Bröderna Porcaros pappa hänger tydligen fortfarande på som gamla arbetsplats Los Angeles School of Music och ger goda råd. Utöver den egna karriären ("Hold the Line", "Africa" osv..) så står gänget bakom många stora hits i andra sammanhang. Jeff spelade till exempel både med Aretha Franklin, Eric Clapton, Ted Gärdestad (!!!), Herbie Hancock och Michael Jackson. Jag brukar hitta recensioner lite här och var som dissar Toto som ett osvängigt band, framför allt Expressen och Aftonbladet. Frågan är bara vad de gillar Thriller som i princip är Toto + Michael Jackson?

Min egen åsikt om Toto är tudelad. Ingen kan ta ifrån dem äran att vara de slemmigaste och härligaste när det kommer till 80tals synthar och dåliga videos. Inte heller krävs det någon Nobelpristagare i litteratur för att knåpa ihop rim som detta:

"As soon as my heart stops breakin'
Anticipating
As soon as forever is through
I'll be over you
"
- I'll be over you (1986)

Det finns ändå något visst med gänget ändå. Är det svänget, den klockrena 70-talsstämsången eller bara de catchiga refrängerna? Är det Lukathers heta approach på scenen som får alla kvinnor att slänga trosor på honom? Bobby Kimballs vackra stämma? Eller är det bara så att i varje tonårings minne hägrar en Totolåt i bakgrunden likt ett soundtrack till livet? Ja det är upp till er att fundera på. Själv ska jag mysa till en spellista bestående av låtar som Lea, Mushanga, Georgy Porgy, 99, Mama och Pamela och tänka på tiden man lät varje situation representeras av en låt.

Steve Lukather -90

image21


Kommentarer
Postat av: jon

äntligen en rättmätig hyllning av Toto och dess alster!
men de borde gjort samarbetet med Michael till en permanent grej, det var en matchmade in heaven.

2008-01-06 @ 07:14:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback