köksdiktatorn

Det tillhör min karaktär att tillfälligt fastna för något för att sedan helt byta inriktning någon tid senare. Det tänker jag inte hymla med, jag är nämligen beroende av omväxling. En grej som verkligen går i omgångar är att laga mat. Jag gillar att laga och äta mat ungefär 75-80% av min vakna tid. Dock kommer det perioder då man kanske har annat att tänka på eller inte har någon inspiration och då är det rätt svårt att känna en spontan glädje över matlagningen. Därför är det bra att göra storkok. Då menar jag inte typ "en extra lunch" då och då. Näe, här snackar vi 4*10 portioner ärtsoppa över en tidsperiod av två månader. Kan säga att armén inte lockar speciellt mycket nu. Det ligger fortfarande ett antal portioner längst ned i frysen i yttersta nödfall. Kan väl ärligt säga att jag nog var lite väl exhalterad över ärtsoppans icke-existens i min plånbok.

En grej jag fastnat lite för nu, förutom jordnötssmöret då, är gröna linser. Jag tycker det är viktigt att ta vara på tankeströmningarna när de biter sig fast och göra något kreativt. Ikväll lagade jag och T en härlig middag på äkta veganmanér, som alltid när det gäller mig. Tog lite väl lång tid då vi envisades med att köra brödet samtidigt som rotsakerna men det var det värt. Oj oj oj. Mina mått är nog inte så exakta men det är för att det ska finnas plats för improvisation.

Linsröra :
Fräs två rödlökar i mjölkfritt margarin tills den mjuknat. Koka under tiden upp vatten i en annan kastrull och lägg i två-tre deciliter gröna linser. Låt linserna koka tills de mjuknat, ca 20 min. Vänta med saltet till slutet, då saltet gör att baljväxter och linser kokar ojämnt och blir mosiga. Häll i en halv förpackning passerade tomater till löken och pressa i några vitlöksklyftor. Krydda med kanel, cayennepeppar och balsamvinäger samt salt och peppar. Låt småkoka på låg värme i väntan på linserna. När dessa kokat klart, häller du av dem i en sil. Rör sedan ned dem i tomatröran och reducera lite.

Till det serverade vi :

potatis, palsternacka, morötter, hela vitlöksklyftor och rödlök som skurits i grova bitar och rostats i 250 grader med olivolja och rosmarin. (Glöm inte att salta. lite extra, flingsalt är utmärkt till detta.) Vi hade även nybakat bröd; fullt av russin, linfrön och pumpakärnor, och ett mjölkfritt bordsmargarin som rumsvarmt rörts ihop med lite vitlökspulver till ett gott och enkelt vitlökssmör.

Skönt även att få lämna framme disken då diskmaskinen gick för fulla muggar. Annars är jag den som ser rött om det ligger framme disk då det är tomt i diskmaskinen. KöksHitler kallas jag, inte utan viss sanning bakom.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback