Vad är en bra hobby? 1. Inlinesåkning?

Jag har funderat lite på vad som räknas som en "bra" hobby, alltså något man kan hålla på med på fritiden utan att rankas som tönt eller nörd. Att spela viola är ju fruktansvärt nördigt tyvärr har jag kommit fram, men eftersom jag ska hålla på med det till vardags så tänkte jag spana in vad man kan göra för att väga upp den där nördigheten.

Idag testade jag inlinesåkning. Min resrutt tog ungefär 35 minuter och blev så här:



För att bilda mig en uppfattning om hur "bra" denna hobby är så tänkte jag svara på lite frågor.

Hur svettig blir man?
Väldigt svettig. Jag åkte dessutom inte så himla fort eftersom jag var ovan och inte kunde bromsa, men det räckte. Solen låg på och snart hade det bildats "feta lökar".
Skulle du skämmas om en gammal skolkompis såg dig göra detta? Det beror på alltså, om det var någon av hockeykillarna/tjejerna från högstadiet skulle jag nog titta åt ett annat håll (att åka ifrån dem är ingen hit eftersom jag ser ut som Bambi på hal is när jag försöker åka fort) men om det var någon från estet-Midgård-gymnasiet så skulle jag nog sträcka lite på mig.
Hur social är hobbyn på en skala från 1 -10? Den får nog en 4. Betyget blir förstås högre om man har sällskap och då kan småprata. Men om man gör som jag gjorde och åker ensam så finns det fortfarande personer man kan heja på och småskratta lite om man möter en i samma situation som en själv.
Förändras utseendet efter långvarigt utövande? Förhoppningsvis får jag en fin stjärt och snygga lår. En negativ grej är kanske att om man åker mycket i solljus så kan man dra på sig oplanerade bondbrännor eller inlinesbränna på vaderna.
Riskerar man att skada sig? Ja. Jag var så fåfäng att jag åkte utan skydd trots att jag inte lärt mig bromsa de där galna grejerna. Det gjorde att jag i många nedförsbackar såg ut som en unge i barnbacken, plogandes för sitt liv. Det är lättare än man tror att fastna med hjulen och om det är grusigt på marken så kan det ta tvärstopp. Dock är väl skadorna inte värre då än skrapsår och kanske nåt blåmärke men om det bär sig illa kanske det är en bil det tar stopp mot?
Hur är raggningsmöjligheterna? Inte jättebra. De som man passerar hinner man inte mer än flörta till med innan man passerat och det enda de ser när de vänder sig om är en svettig ryggtavla. De som kör om en har troligtvis redan sett ryggtavlan och irriterat sig lessa på att man åkt så dåligt att de bara plingar och cyklar alt. går om.
Finns det en möjlighet att jag finner mannen i mitt liv? Eventuellt, beror på om du är en tjej med självdistans för det är ingen idé att försöka se snygg ut här. Näe, här är det en god portion humor och knäskydd som gäller men om du hittar någon som vill ha dig ändå så, grattis, då var detta hobbyn för dig.

'




Kommentarer
Postat av: Seb

Är du sponsrad av Gainomax? Vafan, käka en banan istället. ;)

2008-07-23 @ 12:32:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback