Frågor jag undrat över länge

  1. När jag med flera var yngre, säg 6-8 år, brukade vi försöka få upp farten på gungorna så mycket som möjligt och sen tävla om vem som kunde hoppa längst. Idag gungade jag, Nicke, Olle och Jeppe vid lekparken vid den sistnämnda och blev skräckslagna ens av tanken. Vilka faktorer bidrog till att vi tidigare kunde göra detta utan minsta dödslängtan?

  2. Min far har fått ett "jag har inget att göra på min semester och om jag inte hittar på något att göra så kommer jag känna ånger när terminen startar igen och jag helt plötsligt inte har någon tid över att göra det jag borde gjort på semestern"-ryck och målar det mesta han hittar. Just nu har han tagit rumsdörren. Det gör att jag måste sova med publik eftersom man får perfekt insyn i rummet från toaletten. Hur många klädesplagg kommer jag att behöva lägga på sängänden för att de inte ska se mig när jag sover?

  3. Ibland när jag försöker beskriva musik för någon annan är det lätt att sväva iväg i formuleringarna. Till exempel så pratar man om "saker som ligger fram och tillbaka i ljudbilden", "intonera som en gås" "den bakvända trumpetfiguren - rent grafiskt" och "robotmamman hämtar honom om fyra perioder". Idag när jag spelade in med Jeppe så pratade vi om en "figur på violan" som jag ville placera någonstans. Kan man förklara "ljudet av en skadeskjuten glasfågel" mer precist?

  4. Falafel- och kebabrullar är väldigt goda att äta. Det är en sanning så god som någon. Ibland orkar man dock inte hela under en och samma måltid och vill då spara det man ackumulerat till nästa tillfälle, bara för att upptäcka att föremålet kallnat i kylen. Eftersom denna rulle är fylld till hälften med saker som är godast varma och till hälften med saker som är godast kalla undrar jag nu detta: Hur får man en överbliven kebabrulle att bli god igen?

  5. Det godaste som går att dricka på krogen är ju, som vi alla vet, tonic water. Inte bara smakar det bittert som en drink och ser bra ut med en citronskiva; det går även att köra bil med det i kroppen! Tonic-vattnet härstammar från 1600-talet och innehåller ett ämne som under koloniseringen av Afrika spelade en viktig roll då det sades förebygga malaria. Det verksamma ämnet kinin, som är en alkaloid, är inte bara antiinflammatoriskt och verkar muskelavslappnande; det får även tonic-vattnet att i uv-ljus bli flourescerande och därför väldigt coolt på dansgolvet. Kommer jag någonsin att kunna lära mig uppskatta alkohol igen?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback