isländska sjöbjörnar

Det har varit ett evigt tjat i min playlist när det gäller nordisk musik. Tror det började med folkmusiken och det lätta vemod som följer på. Sen smittade det ned mina pop-influenser till en sån grad att jag nu måste ha ungefär 25% nordisk musik på spellistorna.

Vad som dock varit är att det mest representerats av i huvudsak svensk musik med inslag av norsk pop och något enstaka danskt band. Finnarna har kommit med suspekta klanger eller beat men Island har i stort sett uteblivit. Det tänkte jag nu göra något åt så därför ska jag bara lyssna, inte bara på Bjork, Sigur Rós och Múm, utan även på sjumanna-indie-folk-kollektivet seabear. Maken till oskyldig sommarröst får man leta efter. Sen kan ni spana lite på nästa ö-lands-gäng; hjaltalín men de sjunger på isländska vilket kanske kan, i alla fall för mig, störa lite då man tror sig fatta vad de säger, men icket!





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback