Vad är en bra hobby? 2. Breakdancing?

Josef, 8 år, breakdansare i Umeå, visar sina skills på rådhustorget.



Hur svettig blir man? Man blir nog rätt svettig men det syns inte så lätt eftersom man har väldigt stora kläder. Dessutom måste man nog vara väldigt duktig som breakdansare för att dansa tills man svettas. Josef försöker bara klara av att stå på huvudet.
Skulle man skämmas om en skolkompis såg en göra detta? Nej inte ett dugg. De är bara avundsjuka på att man får hänga med de stora grabbarna. Man får ju lite av ett rykte om sig att vara "breakar'n" men det är sånt man får ta.
Hur social är hobbyn på en skala från 1 -10? Rätt så social, kanske en 8a. Det blir en fin sammanhållning i crewet, folk dunkar varandra i ryggen och gör coola handslag. Kan tänka mig att man får mycket kontakter inom just de kretsarna om man håller sig framme.
Förändras utseendet efter långvarigt utövande? Man blir troligtvis väldigt vältränad. Sen får man räkna med att ens gamla kompisar inte känner igen en längre under doo-ragen och alla over-size-kläder.
Riskerar man att skada sig? Många breakare använder sig av skydd, knäskydd, handledsskydd och dylikt. Det är inte utan att ha funderat på alternativen eftersom man fortfarande vill uppnå en viss "coolhet". Det är först när man ser hur de ställer sig på huvudet och snurrar runt eller stutsar på händerna med benen i luften som jag förstår att det kan vara värt att skydda sig.
Hur är raggningsmöjligheterna? Rätt bra beroende på hur duktig du är. Som allt annat inom hiphopens fyra element (dee-jaying, graffiti, breakdance och rap) hänger det på attityden. Om du vet med dig att du är duktig och kan stå för det så får du nog mycket lammkött.
Finns det en möjlighet att jag finner mannen i mitt liv? För min del är det nog inte aktuellt då jag nog vill hitta en man vars kläder inte förväxlas med tält på festival och som tilltalar mig och sina kompisar med namn och inte "broschan", "guzzen", "mannen" och "len". Men vem vet?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback