blandade ord om han som inte var så snäll mot mig (2006)

åskan gick när jag tänkte på honom
det blixtrade i hela rummet
du kan inte stå under mitt träd längre,
sa jag och vände på mig


men jag fick ett sms en natt
"du kan alltid prata om det är något"
jag kontrade med
"du kan alltid komma förbi om det är något"
tre minuter senare stod han utanför dörren
med 70% choklad och rooibos
yrvaken slängde jag på mig randigt och blommigt
och skämdes lite
men han log
så fikade vi till klockan två
och kom på hur lika vi var
det är inte så lätt jämt
om man är i det stadiet i livet
att man letar
- och finner
att sedan säga nej


tisdag kväll
och jag tränar på
att i din närhet
bete mig som en normal människa

det enda jag orkar med är du
fast du säger att du inte klarar av det
och vandrar in på mitt rum
naken och full som månen

och den dagliga dosen av självförakt
när jag inser att jag inte kan säga nej
fast jag vet att du var med henne
innan du kom till mig


jag bad om ursäkt för att jag stod i bara tröjan
i hans dörröppning och hängde
men han lade armen om mig och sade "tvärtom"
och hans leende bygger broar
men det dröjer ett tag till jag får hålla i dig igen, tänkte jag och gick hem


det är inte klokt
hur saker bara kan vända så där
han vilade på min arm
och jag kände mig så där underbart fri
som man bara gör när man inser
att man hur man än anstränger sig
alltid kommer vara ensam i själen
och därför är fri att ägna sig åt vem man vill


men jag fick tid att krypa upp i hans knä igår
och känna mig liten och ofarlig och
han strök mig på huvudet till jag somnade och sade
där ligger hon som har världen framför sig


hans doft är min nu
vi har samma sköljmedel



även om du är galen
och inte vill ha en relation med mig
och skyller allt på din dåliga karaktär ibland

även om du alltid är fullast
och lyckas flocka brudarna kring dig
och inte ens kan ta hand om dig själv ibland

så kommer vissa känslor
när din hand vilar mot min panna
när dina fingrar passar så bra i mitt hår
när din arm är så mjuk att vila på
när dina ord värmer mer än ditt täcke

även om du avskyr vegetarisk mat
och faktiskt tycker om beck-filmer
och hellre sover än pratar ibland

även om du sover med ögonen öppna
när du är som tröttast
och säger saker du inte menar ibland

så kommer vissa känslor
när jag känner din doft
när du öppnar dörren yrvaken
när du säger "kom in, jag känner mig ensam"
när du saknar mig



jag vill verkligen få ödsla min kärlek på dig
och det gör jag
i hemlighet låtsas jag att du är min


det känns som ett stort hål i bröstet
när jag sa
att jag inte vet om jag klarar av att ha honom i mitt liv
"jag ska styra upp mina vanor nu
och om du inte funkar,
måste jag göra mig av med dig"
han blev ledsen
jag har inte hunnit krama om honom än
tror det skulle bli jobbigt
jag är rätt mycket för dofter och så



jag tog bort dig från min presentation
jag tog bort dig från mina referenser
jag tog bort dig från mitt personliga rum
jag tog bort dig från allt som har med lycka att göra

jag tog bort det jag vet om dig
jag tog igen min förlorade tid
men den tiden har redan varit

jag tog igen min väska
jag lämnade mig själv på ditt golv
naken och full som månen

det finns en sorg i din blick
jag har inte sett den förut
jag har inte letat
men nu smyger den sig in
kryper under huden och lämnar öppna sår
tomma löften om att "det blir bättre sen"

står man på piedestal får man inte gråta
tårarna blir så tunga
vem ska nå upp att torka dem
och inte vågar jag komma tillbaka nu
nu när jag en gång försökt pressa mig in i ditt liv
du sa nej
och nu vet jag inte mer

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback