lagom grader (2008)

det blev till slut för kallt
din balkongdörr för öppen på nätterna
det blåste för hårt och
täcket var för tunt där jag låg ensam

lagat mat
lagat god mat
lagat god mat hela kvällen
lagat god mat hela kvällen speciellt för dig


småtimmar
trötta ögon och stumma lår
nyckelskrammel i hallen
för sent
igen
för sent för att jag ska tycka att kvällen blev lyckad
så jag lägger mig i hörnet i natt
igen

en flytt
en resa för mycket
fast vi lovat att försöka
dragkedjan på resväskan signalerade

att det bara behövs en kudde nu

det blev inte riktigt som det var planerat
men å andra sidan visste vi båda nog det
du med din historia vid sidan om
jag med mitt storhetsvansinne

det saknas ord från mig
i andra fall hade de forsat ur mig
som ett vattenfall av vokaler och konsonanter
nu
en liten pöl av mellanrum

jag ringer ibland

kollar hur du mår och
oftast är du full och skrikig
det kanske är så du vill att jag ska uppfatta dig, vad vet jag
jag ringer inte så ofta ändå
ju dumt att ringa på kvällen
du har ju kompisar som vill träffa dig
och vem är jag att ägna dyrbar krogtid på?

du brukade sparka av dig täcket
och klaga på att det var för varmt
det är väl perfekt temperatur nu då
när jag är borta


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback