Apelsinsoppan

Jag och David L, min granne tillika nyfunna vän (vän som i kompis, morfar, inget annat) gjorde en spännande soppa idag. Han hade en tio literskastrull så måtten känns sjukt onödiga att skriva upp. I alla fall:

Morotssoppa med apelsin, röda linser och ingefära

Slantade morötter och grovhackad lök fräses i olja. Sen i med rå, skivad ingefära, röda kryddor (t ex cayennepeppar, paprikapulver eller dylikt) och rör om. Sen häller man på vatten och buljong så det blir en soppa. Jag brukar använda buljongpulver istället för tärningar då det är lättare att dosera som man vill. Där efter i med röda linser och rivet skal från en apelsin. Låt koka och mixa med mixerstav. Vi gjorde i och för sig en liten miss, då vi hackade i hela apelsinen och blandade i. Det vita utanpå klyftorna gjorde att soppan fick en liten besk eftersmak men jag kan tänka mig att om man skippar apelsinen och slänger i det rivna skalet precis i slutet så blir det mycket bättre. Jättegod variant på den vanliga soppan i alla fall.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback