Fredagsmiddag för en ensamboende

OBS: missbruk av orden "ensam" "lyx" och "fräscht", allt för den autentiska matlagningsblogg-känslan.

Blev sjukt inspirerad av en reklamfilm för kök idag. Lagade äkta vardagslyx för en person (!).


PASTASNÄCKOR MED GRÖNSAKSFRÄS

100 g av din favoritpasta, själv tog jag det sista ur mitt paket med extra stora pastasnäckor som jag och Christian åt av för några helger sen. Känns väldigt lyxigt och bra så här ensam på en fredagkväll.
15 g margarin eller olja
1 dl röda linser
1/2 zucchini
1/2 röd paprika
1/2 purjolök
1 vitlöksklyfta
örtsalt, svartpeppar

Koka upp riktigt mycket vatten till pastan. Mina pastasnäckor skulle ta ungefär 13 minuter att koka och längre än så tar det inte att göra fräset. Koka även upp vatten, antingen i en liten kastrull på spisen, eller i vattenkokaren. I det sistnämnda alternativet kan det vara värt att ha en värmetålig bunke i närheten. Skölj linserna i en sil och lägg dessa i byttan/kastrullen som nu har vatten i sig. Om du kokar linserna så ska de inte vara i mer än 5 minuter. Lägg även i pastan i sin egna kastrull så du har det klart och fixat.

Hacka purjolöken, zucchinin och paprikan och stek i stekpanna med lite margarin eller olja. Pressa i vitlöksklyftan. Se till så att du inte har för hög temperatur på plattan. Du ska inte bryna (bränna) grönsakerna utan de ska bli mjuka och släppa ifrån sig aromer i matfettet. Ett bra riktmärke för när det är klart är att zucchinin mjuknat och fått lite färg. Då kan du dra bort stekpannan från plattan. Salta och krydda lite också, jag använde örtsalt som är lite dyrare men har mycket god smak när man lagar grönsaksrätter. Annars försökte jag hålla ned kryddorna eftersom jag tänkte låta grönsakerna komma till sin rätt.

När linserna är klara, dvs när de svällt och blivit mjuka, så kan du sila av dem igen. Häll bort pastavattnet och spara pastan i den stora kastrullen. Lägg över linserna och grönsaksfräset och blanda ordentligt. En fröjd för ögat med alla färger och väldigt gott och fräscht. Det är nu som någon spontan-ger mig en kamera så jag kan bjuda på lite goda matbilder.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback