im-provokation

Jag provocerar mig själv med att laga hyfsat god mat från ingenting. Det är så lätt att fastna i studentmaten (pasta, nudlar etc) att man glömmer bort den klassiska husmanskosten. I Polen fick vi kokt stek och det var jättegott. Oj vad det var länge sen man åt sånt, tänkte vi och hängav oss en stund åt tankefrosserier kring mammas hemlagade.

Hur som helst. Jag har börjat fundera på det där med husmanskost. Vad är det för fel på ärtsoppa t ex? (Förutom att jag åt det ca 40 ggr förra hösten...) Det är billigt och inte alls komplicerat, så länge som man har lite framförhållning och ärligt talat; hur svårt är det att slänga ärtor/bönor i en skål med vatten innan man går till skolan? Det tar max 30 sekunder.

Idag så hittade jag ett gammalt (fast inte jättegammalt) ägg i kylen som fortfarande gick att äta när jag kom hem. Jag tänkte att "vad kan jag göra som är gott med detta ägg"? Tittade runt lite i kylen, i skafferiet och frysen och såg bara en massa rotsaker. Jahaja, tänkte jag. Det blir vad det blir.

Irinas kind-of-raggmunkar/potatisbullar (1 - 2 portioner)
1 ägg
4 medelsmå potatisar
1 liten lök
lite mjöl, typ 3/4 dl (ärligt talat så tog jag det på en höft)
salt, peppar

Riv potatisen och löken på rivjärnet. (Här grät jag värre än jag någonsin gjort i lökhacksväg. Jobbigt med rivjärn alltså, så har du matberedare är det superbt.) Blanda ihop alla ingredienser och stek på medelhög värme i matfett av valfritt slag. Margarin var bra, tyckte jag. Det blir ungefär fyra plättar. Servera med lingonsylt. Snabbt och oförskämt billigt.

Kommentarer
Postat av: Ingegärd

dina mattips är oh, så inspirerande.

idag gjorde jag pasta. igår gjorde jag pasta.. och imorgon ska jag försöka med något annat, något mera kreativt ;D (men det blir aldrig gott i mina händer!)..

hmm. jaja:)

vi får se hur det blir iallafall.

tjo! kram

2008-11-19 @ 21:14:58
URL: http://sagorochtroll.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback