flickan och maten

Vi var på Death and the Maiden igår. Blir förvånad över hur snäll man kan vara som låter mig nörda ut exakt så mycket som jag vill med alla mina galna små konstiga idéer om tematiska skillnader och nykomponerade favoritstycken från förr. Min lärare bjöd på biljetter så det dyraste vi köpte under kvällen var två chokladpraliner à 20 kr/st. Typiskt men opera för två och pausfika för 65 kronor är inte helt fel tänker jag. God soppa gjorde vi också.

LINS- OCH SPENATSOPPA
1 gul lök och 2 hackade vitlöksklyftor steks i lite margarin med cayennepeppar och spiskummin och grönsaksbuljong ett par minuter. Lägg i 5 dl gröna linser och 1,5 l vatten och koka i ca 20 minuter. Om man har färsk spenat är det bara att strimla den, annars så får man göra som jag gjorde och reducera den frysta hackade spenaten lite grann i en liten kastrull på sidan om. Tog ungefär 4 dl fryst spenat. Blanda i spenaten i soppan och njut med gott bröd. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback