hej

Vad jag klagar. Egentligen borde jag vara skriva och vara tyst. Nu sitter jag i alla fall vid en dator, i datasalen, en fredag av mensvärksondo och ett evigt letande. Jag ska på möte ikväll men kan inte hitta igen materialet som jag ska ta med mig. Det är rätt synd eftersom vi ska jobba med det och bara det. 

Hur som helst. Den där unge herrn är riktigt bra, han är snäll med mig och jag kan inte klaga. Det är dock alltid en liten omställning när man levt ungkvinnoliv ett tag med rätt obegränsad egen tid och möjlighet att göra vad man vill, när man vill. Helt plötsligt har man en annan människa att relatera till och det är ju roligt. Tyvärr blir lägenhetsstädningen och matlagningen rätt lidande. Vi insåg att vi har samma kod till kortet in till skolan och det borde vara ett tecken om något. Tokigt. 

Jag sitter egentligen här för att jag tänkte skriva lite musik. Det är ju så kul att komponera och det borde man göra oftare. Just nu håller jag på att instrumentera en gammal sång av John Dowland dvs brittiskt 1600-tal för stråkkvartett.  Det blir mycket skiftande taktarter och figurerna är inte alltid precis 3 eller 2 slag så det är en rejäl utmaning. 

Vad gör jag mer? 
Jo jag ska spela med TikTak på onsdag i Lilla Salen på Musikhögskolan. Nyskrivet material, mest jazz, men med inslag av stråkar och stämsång och pop och precis sån där bra musik som man får för lite av. Det råder en rejäl stråkmattehausse på skolan, helt plötsligt vill alla ha stråkar och jag tackar och tar emot eftersom jag gillar att spela. Senaste spelningen var i lördags i Caroli med en sopransolist. Rejält klassiskt. Sen ska jag spela in en skiva med en härlig ensemble; Sonny Blom har också nyskrivet material som ska produceras och det ser jag verkligen fram emot. Vi har även pratat om att börja spela ihop; c-stämd gitarr och altfiol. Sen så vill jag förstås spela med unge herrn också, men jag tror han är lite för bra för mig. Vi hade lite fiolsession hemma hos mig för ett tag sen. Jag försökte lära honom spela fiol och det gick väl så där. Jag har nog mer tid på mig ändå. 

Imorgon åker jag och Han till Köpenhamn. Strosar på Ströget och kollar in Kurt Rosenwinkel. Jag har köpt en vårjacka på Weekday-rean också så jag känner mig som en prinsessa än en gång. Så bra.  Läge dock för paraply, det öresundska vädret är ingenting jag unnar någon just nu. Regn, blåst och överjävlighet. 

Jag har börjat spela Glinkas violasonat och den lägger jag ned mest övningstid på. Tekniken ska ha sitt också, just nu är det bara lillfingervibratot som får sig en törn. Pianoläxan är som alltid väldigt mastig och jag fick en månad på mig att sätta arpeggiokadenser. Grundläge, tersläge och kvintläge med olika fingersättningar i I, IV och V.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback