obs: blodig läsning

När jag kom tillbaka så var jag så nöjd över att solen låg på att jag gick ut och satte mig på terassen för att läsa en bok jag fått tag i; "Veganerna - en bok om de som stör".Början är riktigt nasty alltså. riktigt ingående beskrivningar. Här är ett utdrag ur det första kapitlet. Det handlar om en tjurslakt i Skara:

"Skottet är nästan ljudlöst. Järnbulten går rakt in i nittiogradig vinkel mot pannbenet och krossar storhjärnan. Medvetandet slås ut i samma sekund som tusen kilo tjur hjälplöst dundrar mot golvet i ett dovt ka-dong. Och nu är det bråttom. Tempot accelererar. Dödsskottet är också startskottet. Eller som man säger i branschen: ' 'bedövningen' . Från och med nu är allt en fråga om pengar.

Här börjar det löpande bandet: vänster sidvägg gnisslar när den slits upp, sprattlande halkar tjuren på rygg snett ner två meter och stoppas av ett stålblock, bara en hårsmån räddar honom från att gunga över och hamna i den blodiga asfalten, vänster bakben sparkar och sparkar och ur mulen och skotthålet i pannan rinner tjockt blod, ögonen har låsts i skräckläge och nu kommer en man eftersom tjuren är långt ifrån död.

Han kör ned en meterlång järnstav i skotthålet i huvudet, drar upp den lite, kör ned den igen tills det tejpade handtaget stoppas mot den blodiga pannan. Så knäcker han till ett par gånger. Tjurkroppen rister. Bakbenen sparkar i luften. Det här är 'kontrollbedövningen'.

Plötsligt rasslar det till i taket. Det är bandsystemet som drar igång. Mannen vid kontrollbedövningen plockar fram en duschpistol och fräser till i anus, knyter sedan fast tjurens högra klöv i en kedja oh kroppen firas upp och släpas sakta iväg. Vänster bakben sparkar fortfarande av nervryckningar när huvudet ramlar över stålblocket och dunkar ned i blodgeggan på asfaltsgolvet. Skallen river mot marken när den släpas ett par meter och friktionen ger ifrån sig ett ljud strävt som när krusig betong skuras med golvmopp."


Jag gick sedan ut i köket, gjorde havregrynsgröt med lingonsylt och havremjölk, drack lite utspädd äppelcidervinäger och åt morötter med hoummus. Kommer bli svårare än jag trott att äta kött igen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback