Förrgårdagens middag

Färskt bröd och en tekopp. Vad passar bättre till det än den här soppan? Den har fått sitt namn efter den dag som den smakar bäst på; andra dagen efter att man lagat den. Lever man själv så räcker den säkert fler dagar också.

Tvådagarssoppan:
Ett halvt kålrotshuvud
En lök
Två potatisar
En stor morot
En liter vatten
En höns- eller grönsaksbuljongtärning
Senap
Rosmarin
(Pumpa- eller solroskärnor)

Skala och hacka rotsakerna och löken. Lägg allt i en stor gryta med vatten, buljong och kryddor. Låt koka tills rotsakerna mjuknat. Ta fram mixern! Min favorit! Mixa slät och servera. Jag gillar att strö lite kärnor i soppan. Servera med gott bröd. Jag hittade detta Riddarholmsbröd på mitt lokala bageri Systrar och bröder.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback