kragtagardagen

Den här dagen innebar hittills ett brutalt uppvaknande ur det mentala skal av självförnekande jag omgett mig av den senaste tiden. Någon gång måste man ta sig i kragen och i dag var det en sån gång. Ibland behöver man såna "kragtagardagar" då man ger sig själv och sin spegelbild en, om inte bokstavlig så i alla fall en symbolisk, ordentlig smäll på käften. Vakna och sluta tyck synd om dig själv, sluta titta ut genom fönstret och önska att du vore någon annan stans, sluta gräv efter någon slags tomhet i själen och sluta för guds skull lyssna på Fleetwood Mac! Det var min uppmaning till mitt alter ego som begravt sig under täcket med Oprah på teven och en kopp nyponsoppa i handen. Alter egot svarade med en utsträckt tunga som jag snabbt högg av, här ska det ut och göras hitta-på-ärenden.

image75

Den nyuppvaknade Irina tog med sig den person i min omgivning som är mest "på" på saker, Therese. Hon hade inga lektioner precis som jag, så vi satte oss på eniro för att hitta de minst exploaterade och mest pittoreska ställena i närheten av B-town. Vi hamnade till slut i Ljusdal hos Mormors Antik, Flitiga Lisa och sist på Solhuset. Det var ju just typiskt att när Urkult-Irina vaknat till liv för första gången i år, så ska det vara precis efter att hon läst i Sofi Fahrmans nättidning att "ethno är den nya innetrenden". Plötsligt ska det vara inne med Emmaus, batik, långa saronger, läderarmband och svett. Tusan. Inte för att jag inte vill att Rädda Barnen ska gå utan bidrag, utan för att jag alltid av princip alltid vill göra tvärt emot. Jaja, hur som helst så var Solhuset i lilla Ljusdal, Hälsingland, just precis vad jag behövde en sån här uppvaknardag. Jag köpte fyra påsar soyaprodukter för 21:- kr styck, mycket prisvärt och hittade mycket annat roligt. Therese, som känner för att förnya sig själ i enlighet med kragtagardagen, köpte en burk kikärtspaté. Mycket smaskens till frukostmackan med lite avocado och skivad tomat istället för den gamla hederliga ostfrallan. Efteråt drack vi rättvisemärkt kaffe i det lokala fiket och läste kyrkotidningar. Hellre hitta sig själv än att hitta vårens nyckelplagg var ledtemat idag.

Dagens låt: Peter Jöback och Annika Norlin - Han är med mig nu
Mest för att texten är så otroligt rolig. I låten har Annikas ex gått och blivit ihop med Peter till hennes stora förtret.

Kommentarer
Postat av: räjtch

heter den inte "han är med mig nu"?

2008-03-10 @ 23:22:16
URL: http://rakeleklund.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback